Program zajęć komputerowych dla dzieci realizowany w świetlicy profilaktyczno – komputerowej pod hasłem: "Moja przygoda z komputerem"
Opracowanie i realizacja: Wencwel Anna
Wstęp
Komputer jest obecnie najnowocześniejszym narzędziem rewalidacyjnym. Ogromną wartością jest też zastosowanie programów multimedialnych wymuszających działanie wszystkich analizatorów i przemycających do umysłu dziecka treści rozwijające dziecko poznawczo. Zabawa z komputerem to również nauka jego obsługi. Komputer to bardzo atrakcyjna pomoc dydaktyczna, ułatwiająca dzieciom uczenie się. Pełne zastosowanie jego możliwości daje możliwość szerokiego rozwoju zarówno osoby poddanej terapii jak też osoby prowadzące terapię. Komputer angażuje emocjonalnie tworząc napięcie pozwalające na osiągniecie danego celu, angażuje też wiele funkcji umysłowych jednocześnie : percepcję wzrokową w celu obserwacji ekranu, orientację przestrzenną i sprawność manualną w celu posługiwania się myszką, znajomość liter, cyfr, kierunków w przestrzeni przy pracy z klawiaturą, pamięć, uwagę i logiczne myślenie. Dzieci upośledzone umysłowo często w swoim życiu doznają wielu niepowodzeń związanych z procesem nauczania wyzwalania się u nich wręcz niechęć do wszystkiego co przypomina naukę: kartek, zeszytów, kredek itp. Dzieci nie chcą się uczyć, bo zbyt wiele razy doznały porażki. Nie mając motywacji stają się bierne. Komputer na to nie pozwala. Komputer kokietuje, zachęca, przyciąga uwagę. Gdy dziecko naciska na klawisz coś się dzieje- urządzenie reaguje, a uczeń jest sprawcą działania. Na ekranie cały czas obraz się zmienia, pojawiają się nowe zadania wyzwalające aktywność. Nie można biernie czekać bo komputer żąda odpowiedzi, a bohater programu tupie ze zniecierpliwienia nogą. Komputer jest cierpliwy, może czekać na odpowiedź, nie ocenia zbyt surowo, nie stosuje nieprzyjemnych kar. Jest miły daje dużo nagród- niespodzianek. Komputer gwarantuje nam, jak tego wymaga zasad indywidualizacji, możliwość samodzielnej pracy dostosowanej do poziomu danego dziecka. Komputer, w zależności do programu w jakim pracujemy, może być wykorzystany do nauki, zabawy, terapii. Wszystko to przyczyniło się do napisania przez nas programu, który zachęciłby dzieci- uczestników świetlicy terapeutyczno- komputerowej do rozpoczęcia przygody z komputerem i pożytecznego spędzenia wolnego czasu podczas ferii zimowych, ucząc się i jednocześnie bawiąc.
Cele programu
- Poznanie zasad działania komputera poprzez obsługę programów rozrywkowych – multimedialne gry
- Przejawianie kreatywności , stymulowanie wyobraźni i twórczości poprzez komputer – tworzenie projektów rysunków w aplikacji graficznej PAINT
- Rozwijanie zainteresowań posługiwania się komputerem poprzez wykorzystanie Internetu
- Nabycie umiejętności korzystania z różnych dziedzin wiedzy – wyszukiwanie informacji z multimedialnych encyklopedii
Metody
- praca w grupach
- praca indywidualna przy komputerze
Moduł I Obsługa multimedialnych programów rozrywkowych Dobry program przekazuje informacje nie tylko poprzez obraz i dźwięk, ale zmusza, dzięki interakcji, osobę pracującą na komputerze do czynnego uczestniczenia w zajęciach. Istotną zaletą komputerowej rewalidacji jest możliwość wielokrotnego odtwarzania prezentowanego materiału .
Praca z następującymi programami multimedialnymi dla dzieci i młodzieży: Program edukacyjny dla dzieci "W krainie wiedzy" cz.1, cz.2
Cele wykorzystania gry "W krainie wiedzy"
- zachęta do nauki poprzez zabawę
- wprowadzenie w świat nauki czytania poprzez głównego bohatera jakim jest Bodzio
- nauka obsługi komputera poprzez zaplanowana zabawę
Rodzaje ćwiczeń:
- krzyżówki
- zagadki
- układanki typu puzzle
- rebusy
- łamigłówki
- i inne
Program edukacyjny dla dzieci w wieku 5-10 lat " Koziołek Matołek idzie do szkoły" Cele wykorzystania gry:
- kształtowanie umiejętności pisania i czytania
- poszerzanie wiadomości o ciekawe treści matematyczno- przyrodniczo- ekologiczne
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
- ćwiczenie pamięci
Rodzaje ćwiczeń:
- malowanki
- wyszukiwanie liter
- zagadki
- puzzle
- krótkie filmy dydaktyczne
- historyjki obrazkowe
- i inne
Multimedialny elementarz "Klik uczy czytać" Cele wykorzystania programu:
- doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej
- rozwijanie spostrzegawczości
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- poszerzanie wiedzy o ciekawe informacje społeczno-przyrodnicze
Rodzaje ćwiczeń:
- dobieranki obrazkowe
- wyszukiwanie liter
- pisanie ze słuchu wyrazów
- podpisywanie obrazków
- wypełnianie konturów
- układanki
- krzyżówki
- rymowanki
- rozsypanki literowe, wyrazowe
- i inne
Moduł II Obsługa i korzystanie z kolorowych stron www W rewalidacji osób upośledzonych umysłowo można zastosować podobnie jak programy multimedialne Internet. Jedną z form korzystania z Internetu jest korzystanie z różnorodnych stron internetowych , które są przygotowywane w taki sposób, że umożliwiają zabawę, edukację, rozwój zainteresowań i stanowią kopalnię wiedzy we wszystkich dziedzinach , dominuje bogata grafika , animacje. Wiele stron jest udźwiękowionych. Wszystkie te elementy podnoszą walory edukacyjne i terapeutyczne stron internetowych Strony internetowe dla dzieci- strony w języku polskim odwiedzane podczas zajęć.
- www.promyczek.com.pl internetowe strony miesięcznika "Promyczek", a na nich gry, zabawy, konkursy oraz historia dla najmłodszych internautów.
- www.dolinka.szkola.net serwis internetowy dla dzieci zawierający informacje z dziedzin techniki, rozrywki, sportu, nauki, kultury, przyrody, techniki, itp. Serwis posiada również szereg zabaw dla dzieci- układanki, kolorowanki, skocznia...oraz konkursy. Strony udźwiękowione.
- www.dzieci.wp.pl strona podzielona jest na część zawierająca różne zadania: opowiadania, labirynty, wiersze, portrety, puzzle, pocztówki
- www.bajki.prv.pl zbiór bajek dla dzieci
- www.bajki.com bajki i wiersze dla dzieci
- www.kolorowestrony.pl serwis dla dzieci i młodzieży pełen zabaw kolorowanek, puzzli, zadań, opowiadań
- www.wyspa.interia.pl strony dla dzieci z ciekawymi zadaniami
Moduł III Multimedialne encyklopedie- korzystanie z różnych dziedzin wiedzy Wykorzystanie następujących encyklopedii multimedialnych:
- Multimedialna Encyklopedia PWN
- Internetowa Encyklopedia w jęz. polskim przygotowana przez krakowskie wydawnictwo Fogra
- Multimedialna Encyklopedia Współczesnego świata "Atlas Świata dla dzieci"
Cele zajęć:
- wyszukiwanie informacji na różne ciekawe tematy ( moja ojczyzna, patron mojej szkoły, poeci utworów prezentowanych przez nauczyciela podczas przerw śródlekcyjnych )
- poszerzanie wiedzy o świecie
- wyrównywanie zaległości w nauce o wybrane zagadnienia
- doskonalenie umiejętności poruszania się po wybranej encyklopedii
- dostarczanie satysfakcji poprzez umiejętne odnajdowanie szukanych informacji
- rozwijanie umiejętności i zasobów intelektualnych
Moduł IV Tworzenie projektów i rysunków w programie graficznym PAINT Paint jest jednym z najprostszych programów umożliwiających wykonanie rysunków. Jego obsługa polega na wybieraniu narzędzi przybornika. Typowymi narzędziami są: ołówek, pędzel, gumka, pojemnik z farbą, aerograf do rozpylania farby, figury geometryczne. Cele wykorzystania programu PAINT:
- stymulowanie wyobraźni i twórczości
- trenowanie percepcji wzrokowej, orientacji w stosunkach przestrzennych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wykonania rysunku za pomocą myszy i narzędzi przybornika
Tematy ćwiczeń: Projektowanie "Kartki Walentynkowej" Cele ćwiczenia:
- nabywanie umiejętności rysowania figur za pomocą krzywej
- wypełnianie konturów kolorem
- praca z lupą
Projektowanie wzorów na dywanie Cele ćwiczenia:
- rozwijanie wyobraźni twórczej
- umiejętne korzystanie z narzędzi przybornika, które umożliwiają rysowanie figur
- zmiana koloru i wypełnianie figur
- umiejętne używanie różnych narzędzi z przybornika
Projektowanie ilustracji do bajki Jana Brzechwy "Kaczka Dziwaczka" Cele ćwiczenia:
- nabywanie umiejętności ustalania formatu ilustracji
- umiejętność wyrażania się plastycznie za pomocą narzędzi przybornika i myszy
- umiejętne posługiwanie się tymi narzędziami
Opracowała:Anna Wencwel
|